Najnowszy snapshot Minecrafta, wersja 24w40a, wprowadza ekscytujące nowości, z nowym biomy i potworami, oraz licznymi zmianami technicznymi i poprawkami błędów. Dzięki eksperymentalnym funkcjom takim jak Pale Garden i nowemu, przerażającemu mobowi o nazwie Creaking, gracze mają teraz okazję eksplorować nieznane tereny, które dodają do gry unikalną atmosferę i nowe wyzwania. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszystkim wprowadzonym zmianom.
Nowy Biome: Pale Garden
Jedną z głównych nowości w snapshocie 24w40a jest eksperymentalny biom Pale Garden. Aby go włączyć, należy aktywować funkcję eksperymentalną Winter Drop podczas tworzenia świata w zakładce „Eksperymenty”. Pale Garden to wariacja biomu Dark Forest, która wprowadza zupełnie nowe elementy estetyczne i mechaniczne.
Co czyni Pale Garden wyjątkowym?
W Pale Garden spotkamy nowy typ drzewa – Pale Oak. Drzewa te nie tylko różnią się wizualnie od tradycyjnych dębów, ale również stanowią dom dla różnych nowych bloków i elementów, takich jak:
- Pale Moss Block – mech generujący się na powierzchni ziemi, nadający biome tajemniczy i zarośnięty wygląd.
- Pale Moss Carpet – wersja mechu, którą można sadzić na innych blokach, rozszerzająca się dzięki użyciu mączki kostnej.
- Pale Hanging Moss – wiszący mech, który rośnie pod liśćmi Pale Oak i może być „pobrany” z drzewa za pomocą mączki kostnej.
Pale Oak i nowe możliwości konstrukcyjne
Pale Oak daje graczom zupełnie nową gamę materiałów budowlanych. Podobnie jak inne rodzaje drewna w Minecraft, Pale Oak można wykorzystać do stworzenia kompletu drewnianych elementów, takich jak drzwi, płoty, schody, przyciski, łódki oraz łódki z kufrem. Wszystko to daje nowe możliwości projektowe dla graczy budujących w klimacie zimowego, opuszczonego lasu.
Unikalne dźwięki w Pale Garden
Jednym z najbardziej atmosferycznych elementów nowego bioma są unikalne dźwięki otoczenia, które nie pochodzą z ustawień bioma, lecz są generowane przez bloki w Pale Garden. Mech wiszący oraz Creaking Heart, o którym więcej poniżej, generują subtelne, a jednocześnie niepokojące dźwięki, tworząc niepowtarzalny klimat.
Nowy Mob: Creaking
Creaking to nowy, przerażający mob, który pojawia się w nocy w Pale Garden. Ma on bardzo specyficzne mechaniki działania, które odróżniają go od innych potworów w grze.
Jak działa Creaking?
Creaking pojawia się, gdy w drzewie Pale Oak generuje się blok Creaking Heart. Jest to tzw. „żyjący” blok, który jest ukryty między kłodami Pale Oak i aktywuje się w nocy. Gdy Creaking zostaje przywołany, zachowuje się inaczej niż inne potwory:
- Zamiera w miejscu, gdy gracz na niego patrzy. Jest to podobne do mechaniki zachowania Endermana, jednak z większą intensywnością, ponieważ Creaking staje się całkowicie nieruchomy i odporny na obrażenia.
- Creaking jest nieśmiertelny, dopóki nie zniszczy się Creaking Heart, z którym jest powiązany. Gdy gracz uderzy Creaking, pojawia się ślad cząsteczek, który prowadzi do Creaking Heart, co daje graczowi wskazówkę, jak pokonać to zagrożenie.
- Creaking nie jest podatny na światło, ale przestaje istnieć wraz z końcem nocy, chyba że zostanie wezwany przez jajo spawnujące.
Gracze, którzy noszą wyciętą dynię na głowie, mogą patrzeć na Creaking bez ryzyka jego zamrożenia, co dodaje nowe, ciekawe możliwości taktyczne podczas eksploracji Pale Garden.
Creaking Heart: Klucz do przetrwania
Creaking Heart to serce Pale Garden. Gdy ten blok zostanie zniszczony, powiązany z nim Creaking natychmiast znika. Blok ten generuje się naturalnie w Pale Oak, ale jest ukryty między innymi kłodami, co sprawia, że jest trudny do znalezienia. Creaking Heart emituje tajemnicze dźwięki, gdy jest aktywny, tworząc dodatkową warstwę grozy.
Zmiany w Sakwach i Barwieniu Przedmiotów
Snapshot 24w40a przynosi również zmiany w mechanice sakw. Teraz receptury barwienia sakw są odblokowywane przez barwniki, a nie przez sam niepokolorowany przedmiot. To oznacza, że gracze najpierw muszą zdobyć odpowiedni barwnik, aby móc dodać kolor do sakwy. Dodatkowo, nie można już zastosować barwnika do przedmiotu, który już posiada taki sam kolor, co zapobiega przypadkowym operacjom.
Poprawki dotyczące dźwięków i grafiki
Gracze korzystający z sakw zauważą również poprawki dotyczące dźwięków i wyświetlania. Sakwy teraz poprawnie odtwarzają dźwięk, gdy są opróżniane, a ich stan jest odpowiednio aktualizowany, gdy gracz przemieszcza je między slotami. Naprawiono również wiele błędów związanych z renderowaniem przedmiotów w oknie handlu z wieśniakami oraz wyświetlaniem stanu trwałości przedmiotów w narzędziu przepisów.
Zmiany Techniczne: Nowe Komendy i Funkcje
Snapshot 24w40a wprowadza szereg zmian technicznych, które mogą zainteresować twórców serwerów oraz graczy korzystających z komend i paczek danych.
Nowa Komenda Rotate
Jedną z najciekawszych nowych funkcji jest komenda rotate, która pozwala na obracanie jednostek w grze. Możemy teraz dokładnie kontrolować, w którą stronę patrzy dana jednostka, co otwiera nowe możliwości dla twórców map i mechanik w grze. Komenda ta pozwala na obrót jednostki w poziomie i pionie, a także na ustawienie jej w kierunku określonego celu.
Zmiany w Paczkach Danych i Nowe Particles
Zaktualizowano wersję paczek danych do 56, co wprowadza nowe cząsteczki, takie jak block_crumble i trail. Te nowe efekty cząsteczek mogą być używane do tworzenia bardziej zaawansowanych i dynamicznych efektów wizualnych w grze, szczególnie podczas tworzenia niestandardowych struktur lub mechanizmów.
Poprawki Błędów
Snapshot 24w40a zawiera również wiele poprawek błędów, które poprawiają stabilność i wydajność gry. Wśród najważniejszych naprawionych błędów znajdują się:
- MC-64265 – problem z teleportowaniem pasażerów, który nie odczepiał ich od pojazdów.
- MC-185144 – problem z wyświetlaniem trwałości przedmiotów i renderowaniem w oknie handlu z wieśniakami.
- MC-276387 – błąd, który powodował, że sakwy mogły pozostać w stanie otwartym, gdy gracz przenosił je za pomocą skrótów klawiszowych.